Miljöledning
Miljöfrågorna har blivit ett aktuellt ämne för företag. Miljöledningssystem har blivit det samlande begreppet, på samma sätt som kvalitetssystem blev när kvalitetsfrågorna ställdes i fokus. För att slippa störa verksamheten mer än nödvändigt så ska man integrera kvalitets- och miljösystem i varandra.
Idag finns det föreskrifter och standarder vilka hjälper verksamheter att få kontroll på samt minska sin miljöpåverkan. Rätt använt kan ett ledningssystem, såsom ISO 14001, bli:
- Långsiktigt nödvändigt i ett slutet kretslopp.
- Viktigt av konkurrensskäl, annars väljs man bort.
- En fråga om kundkrav att man tar ansvar över sin miljöpåverkan annars uteblir kanske en leverans.
- Goodwill, det uppfattas som positivt av marknaden.
- Lönsamt, kostnaderna sänks i samband med att det ger en överblick över förbrukningen av ändliga resurser.
- Bättre förekomma än förekommas, lagstiftningen kommer att skärpas.
Miljöstandarden är tillämplig för alla typer av verksamheter som är mogna att införa ett miljöledningssystem och tar upp följande områden:

Miljöpolicy
Miljöpolicyn skall fastställas av företagsledningen och innebär åtaganden om ständig förbättring, uppfyllande av relevant miljölagstiftning samt formulering och omprövning av miljömål. Miljöpolicyn skall vara kommunicerad till alla anställda och tillgänglig för allmänheten.

Planering – utredning
Här skall metoder upprättas för att identifiera miljöaspekter (nulägesanalys) samt relevanta miljölagar. Miljömål och miljöprogram skall dokumenteras samt vara utformade i överensstämmelse med verksamhetens miljöpolicy.

Genomförandefasen
Här måste vi definiera ansvar och befogenheter. Vidare ska rutiner tas fram för utbildning och kompetenshöjande aktiviteter, intern och extern kommunikation, dokumentstyrning (om vi inte redan har ett kvalitetssystem), aktiviteter som kan påverka miljöaspekterna samt olycksberedskap och uppföljning av olyckor och tillbud.

Kontroll
Kontroll och korrigerande åtgärder omfattar övervakning, incidenter och olyckor, korrigerande och förebyggande åtgärder, hantering av mätresultat samt revision av systemet i likhet med ett eventuellt redan etablerat kvalitetssystem.

Ledningens agerande
Ledningen ska genom systematiska genomgångar av systemet få till stånd korrigerande och förebyggande samt förbättrande åtgärder i förhållandet insatser/resultat.